« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴
مصاحبه با دکتر سید اسماعیل محمدی مهر؛
اسماعیل محمدی مهر گفت: علت تضاد و کشمکش بين قبيله گرایی و توسعه نيافتگی منوط به نقش آفرینی قبيله گرایی در عرصه های مختلف سياسی است و به طور کلی، نگاه قبيله محوری به معنای قبيله خواهی، مانع توسعه استان خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف از دهدشت، به فاصله ۳ ماه مانده به انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس شورای اسلامی، فضای سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد در حال آماده شدن برای یک مشارکت سیاسی مهم و پرشور است و مردم حوزه انتخابیه کهگیلویه قرار است آینده و سرنوشت خود را برای ۴ سال دیگر رقم بزنند.

دکتر محمدی مهر: نگاه قبیله محوری مانع توسعه استان می‌شود | منتخب آینده مردم باید مدیر، مردمی و لبریز از امید و ایمان باشد

تحریریه پایگاه خبری تحلیلی آوای رودکوف تصمیم گرفته است تا با انجام گفتگو و مصاحبه های مختلف با چهره‌های نخبه و دانشگاهی و طرح پرسش‌ها و سؤالات مهم در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی که برای مردم و به ویژه نسل جوان همواره دغدغه بوده، شرایط سیاسی مبهم موجود را برای آنان بررسی کرده تا مردم با آگاهی و درک بهتر بتوانند کاندیدای اصلح خود را انتخاب کنند.

تحریریه آوای رودکوف در گام دوم خود، به سراغ دکتر سیداسماعیل محمدی مهر چهره نخبه دانشگاهی کهگیلویه و مدرس دانشگاه رفته است و با وی مصاحبه کرده است.

دکتر سید اسماعیل محمدی مهر دانش آموخته رشته دکتری مهندسی شیمی و بیوشیمی و بیوتکنولوژی و نویسنده بیش از ۷ کتاب تخصصی و ۱۶ مقاله علمی پژوهشی در حوزه صنعت و پتروشیمی و هم اکنون شاغل در صنعت نفت و پتروشیمی است.

( ۱ ) جناب آقای دکتر محمدی، قبل از اینکه وارد سؤالات تخصصی بشویم، با مردم کهگیلویه بزرگ مهمترین مباحث‌تان را آزادانه مطرح کنید؟

وقتی سخن از مردم سالاری در یک حکومت به میان می‌آید ناگزیر فرآیند و نتیجه انتخابات اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند و در نتیجه موضوع اصلی برای احزاب و جریانات سیاسی، ارائه پاسخ معتبر به دغدغه رأی دهندگان و جلب اعتماد آنها برای پیروزی در انتخابات خواهد بود.

در این بین و در بحث کارزار انتخابات بیشترین عوامل مؤثر در مشارکت مردم عبارتند از: دوقطبی شدن کارزار انتخابات که مؤثر از تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی است، بروز هیجانات محیطی که مؤثر از حضور چهره های شاخص در انتخابات است، فرهنگ سیاسی جامعه و گفتمان تبلیغاتی حاکم بر شهرستان، و در آخر انتظارات رأی دهندگان است. با نگاهی به گذشته می توان متوجه شد بیشترین تأثیر و تأثر از این عامل ها را انتظارات رأی دهندگان و عملکرد حزب حاکم دانست که نشان دهنده اهمیت پرداختن به دغدغه اصلی جامعه به عنوان انتظار محوری در فرآیند انتخاب جریان سیاسی و همچنین عملکرد حزب حاکم به عنوان ارائۀ پاسخ معتبر عملی به این انتظارات دانست. به گونه ای که اگر نماینده منتخب نتواند این دغدغه را به خوبی شناسایی کند و درصدد رفع عملی این دغدغه برنیاید، به خودی خود مسیر را برای اقبال جامعه نسبت به جریان سیاسی رقیب گشوده است و به عبارت دیگر پیروزی نهایی در انتخابات از آن جریانی خواهد بود که دغدغه اصلی مردم را بهتر و زودتر فهم کرده و در پی ارائه پاسخ معتبر به این دغدغه برآمده است.

پس بیشترین دغدغه مردم شهرستان در برهه کنونی را می توان معضل اشتغال، اعتیاد و ازدواج دانست که شهرستان کهگیلویه بزرگ در رأس این معضلات قرار دارد و باید نمایندگان منتخب مردم پاسخگو وعده های عمل نشده خود باشند.

( ۲ ) پس از 44 سال، تمام ظرفیت های فکری، سیاسی، مدیریتی با حجم بزرگی از ذخایر بی نظیر نیروی انسانی را به نحوی که شایسته مردم بود، بکار نگرفتند. نتیجه آن هم نرخ بالای بیکاری، فقر، محدودیت ها و محرومیت هایی است که همه می دانیم. تحلیل جنابعالی را بشنویم؟

خطه زرخیز شهرستان کهگیلویه بزرگ با همه ظرفیت های کم نظیر در بسیاری از بخش ها نظیر معدن، گردشگری، کشاورزی، همجواری با شهرستان های دارای صنعت نفت و پالایشگاهی و با همه تلاش های صورت گرفته، همچنان از استان های کم برخوردار و توسعه نیافتۀ کشور محسوب می شود که این مورد باید با نقش آفرینی مردم تغییر نماید. برای جبران این مهم باید شایسته سالاری در انتخاب مدیران در اولویت باشد و در ادامه می توانیم با تشکیل کمیته های تخصصی شامل؛ کمیته شناسایی و جذب نخبگان، فعالان و افراد مؤثر در حوزه سرمایه گذاری، کمیته شناسایی فرصت ها و مزیت های سرمایه گذاری در شهرستان، کمیته شناسایی و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، عقب افتادگی ها را جبران و روند توسعه و اشتغال را سرعت بخشید.

( ۳ ) چرا سیاست در کهگیلویه بزرگ به اقتصاد مردم و توسعه شهرستان هیچ کمکی نمی کند؟

ریشه این مشکل در توسعه فکر سیاسی مردم شهرستان هایی است که تفکر قومی و قبیله ای دارند و این توسعه همواره با آسیب‌ها و چالش‌های گوناگونی مواجه بوده است. باید خاطر نشان شویم، قبیله گرایی برای هزاران سال واحد سازمانی اساسی جامعه خاورميانه بوده است.

قبيله گرایی ذاتی با دموکراسی در تضاد نيست و فقط هنگامی مانع سيستم های دموکراتيک مانند احزاب سياسی می‌شود که وفاداری های قبيله ای بر سيستم های کلان ملی و مردمی غلبه می کند. در واقع، ساختارهای قبيله ای، سازمان های غیر دولتی بسيار قوی و فراگيری هستند که به حل بحران هایی کمک می کند که نهاد رسمی قدرت قادر به حل کردن آن نيست. علاوه بر نقشی که قبيله گرایی در ساختار قضایی و حل و فصل آن دارد، در ساختار اقتصادی نيز به عنوان پيشران توسعه در استان است. شکل گيری کلونی های خانوادگی در بخش خصوصی اقتصاد، منجر به توسعه این بخش خواهد شد.

در واقع، علت تضاد و کشمکش بين قبيله گرایی و توسعه نيافتگی منوط به نقش آفرینی قبيله گرایی در عرصه های مختلف سياسی است. به طور کلی، نگاه قبيله محوری به معنای قبيله خواهی، مانع توسعه استان خواهد شد.

ولی اگر قبيله محوری به این معنا باشد که تصميم گيرندگان شهرستان با نگاه عدالت اجتماعی قبيله را در توسعه شهرستان به کار گيرند، باعث توسعه اقتصادی، رفاهی و سیاسی می شوند. بنابراین بستگی به این دارد که قبيله محوری، قبيله خواهی یا قبيله خوانی باشد. یعنی مسئولان همه قبيله ها را در مکان، زمان و در فرصت مناسب در توسعه شهرستان مشارکت دهند که این نتيجۀ مثبتی در توسعه دارد.

اگر همه اقوام و قبيله ها را بخواهيم و بخوانيم و آنها را به صورت متوازن مشارکت دهيم، خود باعث کمک به توسعه استان می شود. اما اگر تنها برای اقوام و قبیله خود تلاش شود، این خود مانع توسعه است. مخلص کلام این است که بين قبيله گرایی سياسی و توسعه یافتگی اقتصادی تضاد و ناسازگاری متعددی وجود دارد و دستيابی همزمان به توسعه یافتگی و قبيله گرایی سياسی ممکن نيست، بلکه با ظهور قبيله گرایی سياسی، فرایند توسعه یافتگی با چالش‌های متعددی روبه رو می شود که این چالشها برآیند و ثمرۀ اصلی قبيله گرایی سياسی است. بر این اساس، قبيله گرایی سياسی ارتباط متضاد و متناقضی با توسعه اقصاد دارد و توسعه زمانی در جامعه گسترش پيدا می کند که تفکرهای سنتی در آن جامعه نقش آفرینی محدودی داشته باشد.

( ۴ ) به عنوان یکی از نخبگان علمی کهگیلویه چه ملاک هایی را برای انتخابات اسفند 1402 به جوانان بویژه دانشگاهیان توصیه می کنید؟

منتخب مردم باید دارای کفایت باشد، مدیریّت لازم را داشته باشد، مردمی باشد، لبریز از امید و ایمان باشد. اگر یک آدم ناامید و افسرده‌ای را ما در رأس یک کاری گذاشتیم، خب پیدا است که این کار پیش نخواهد رفت. منتهب مردم باید لبریز از امید باشند. معتقد به توانمندی‌های جوانان شهرستان باشد. بایستی کسانی بر سرِکار بیایند که معتقد به مردم شهرستان باشند، معتقد به جوانها باشند و واقعاً عنصر جوان را قدر بداند، عملکرد انقلابی و جهادی داشته باشد و حقیقتاً عدالت‌خواه باشد. نه اینکه به لقلقه‌ی زبان اسم عدالت و اقتصاد و پیشرفت آورده بشود! به معنای واقعی کلمه عدالت‌خواه، اقتصاددان، مدیر و ضدّفساد باشد. یک چنین نماینده ای ان‌شاءالله اگر انتخاب شود، آن وقت می تواند چندین مدیر جوان و مؤمن را در بخشهای گوناگون از صدر تا ذیل بگمارد و با توان جوانان و دانشگاهیان، توسعۀ شهرستان سامان خوبی پیدا می کند.

( ۵ ) پیشرفت های بزرگی در سالهای 1394 تا 1398 در حوزه های زیرساختی صورت گرفت. به نظر شما چرا باید دوباره به 20 سال سیاست‌بازی توسعه ستیز برگردیم؟

جامعه ای که زعمای آن از علم سیاست بی بهره باشند قطعا روبه افول خواهد رفت. مردم کهگیلویه جزء ممتازترین مردم ایران هستند و از نظر علمی و فنی، نخبگان کهگیلویه ای می توانند با فرزندان هر کدام از مناطق کشور رقابت کنند و سرآمد باشند. اما کمترین حضور را در کانونهای قدرت دارند. در صف مدیران کل وزارتخانه‌ها جای آنها خالی است.

در شهرستانهای کهگیلویه هیچ نشانی از صنعت نیست به جز نام خالی یک پتروشیمی. جاده هایمان رنگ خون گرفته اند. اما چرا؟ اگر مدیر یا مسئولی کاری در مدت بیست و اندی سال نکرده است، مطمئنا اکنون نیز نمی تواند. مردم باید بدانند هر مدیری باید پاسخگوی وعده ها و اعمال خود در زمان مدیریت خود باشد. اگر چنین مطالبه ای وجود داشته باشد، مردم به روشنی خواهند دید که عرصه رقابت از وعده دادن به عمل تبدیل خواهد شد.

( ۶ ) تخصص، تجربه، کارآمدی و نهایتاً حضور در کمیسیونی که بتواند در توسعه کهگیلویه بزرگ مؤثر باشد. سخن آخرتان را در این زمینه بشنویم؟

واقعا مایۀ تأسف است که بعد از چندین دوره نمایندگی فعلی در مجلس، کماکان نماینده شهرستان ما عضو کمیسیونی از مجلس است که از کم طرفدارترین کمیسیون‌های مجلس است.

در دوره یازدهم تنها سه نماینده، کمیسیون قضایی و حقوقی را در اولویت خود قرار داده بودند. کمیسیون‌های برتر مانند کمیسیون انرژی، برنامه و بودجه، صنایع و معادن از کمیسیون های مؤثر در پیشرفت حوزه انتخابی است. به طور مثال شهرستان گچساران با حضور نمایندگی جناب دکتر تاجگردون در کمیسیون برنامه و بودجه شاهد تحول در صنعت و پتروشیمی و جاده و... بود. که این مهم با نبودِ ایشان در مسند نمایندگی، در هاله ای از ابهام فرو رفت.

همچنین در دوره نمایندگی جناب آقای عدل هاشمی پور تنها در 4 سال شهرستان کهگیلویه با صنعت و سازندگی آشنا شد که این امر نیازمند زمان برای پیگیری و تحقق اهداف صنعتی بود که متأسفانه این روند در مقطع زمانی کنونی اگر نگوییم قطع شده است بلکه به کندی پیش می‌رود.

در آخر از مردم شریف کهگیلویه بزرگ خواهشمندم با تفکر و تحقیق، بدون تعصب و قوم گرایی، با نگاه به عملکرد کاندیدهای انتخاباتی در زمان تصدی مسئولیت یا مدیریت در هر مسندی، و تنها به امید پیشرفت صنعت، تسریع روند اشتغال جوانان، شایسته سالاری مدیران به جای قوم سالاری، رای بدهند.

در پایان تحریریه آوای رودکوف از جناب دکتر سید اسماعیل محمدی مهر برای انجام این مصاحبه و گفتگو تشکر می‌کند.

مصاحبه و گفت‌و‌گو: سید مصطفی گنجی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: